Public speaking

Public speaking sau cum vorbim in public

Ținem zi de zi discursuri, în fața prietenilor sau a familiei, dar ne este greu să facem asta în fața colegilor sau a unui public străin. Capacitatea noastră de a comunica public a căpătat o deosebită importanță în zilele noastre, de puterea cuvintelor depinzând de multe ori reușitele noastre profesionale sau personale. Public speaking sau comunicarea în fața unei audiențe solicită un mix de abilități : comunicare non-verbală, psihologia comunicării, tehnici de actorie, dicție, managementul timpului, managementul stresului, tehnici de persuasiune, tehnici de captarea și menținerea atnției audienței, controlul emoțiilor, umor, abordări motivaționale, rezolvarea problemelor dificile, mesaje memorabile, valoare parctică (story-telling), realizarea slideurilor.

Fiecare dintre noi este unic și ca atare și a învăța să stăpânim arta comunicării în public presupune o abordare personalizată a acestor abilități pe care le avem într-o mai mică sau mai mare măsură.

Cele câteva sfaturi pe care ți le vom prezenta în continuare pot fi adaptate unei largi varietăți de situații în viață, nu se limitează la discursuri în fața unui public. Se aplică în egală măsură și unui interviu telefonic de exemplu.

Ca multe alte lucruri in viață, și vorbitul în fața unei audienței necesită practică, multa practică. Discursul e complex – implică starea de spirit, comunicare non-verbală (gesturi și poziția corpului), pronunție, tonalitate, volum, vocabular, gramatică, calitatea conținutului. Discursul este și atunci când ai o ședință cu colegii de departament sau cu managementul, dar și atunci când trebuie să vorbești altor specialiști din domeniu într-un cadru organizat. E posibil ca în fața colegilor să îți fie mai ușor să vorbești, așa că profită de situațiile în care poți exersa și învăța.

  1. Mindset (pregătirea mentală)

Pregătirea mentală înainte de a ține un discurs este foarte importantă pentru că ea sporește încrederea și astfel îți crești șansele de reușită. Identifică și depășește stările de teamă. Fii tu însuți, publicul nu a venit să asculte un om perfect, publicul e acolo sa te asculte pe tine, să afle despre ce ai să le spui. Nu contează că poate alții ar spune mai bine, că alții știu mai multe despre subiect, important este că tu vorbești audienței despre acel subiect. Toți avem emoții, multora vorbitul în fața unui public le creează o stare de anxietate, dar acestea pot fi stăpânite dacă repeți. În plus repetiția înseamnă că te vei auzi vorbind, deci vei avea șansa să schimbi acele fraze care nu sună bine. De asemenea contribuie la creearea unui mindset bun să asculți discursurile altora. Oamenii din sales și marketing țin discursuri foarte convingătoare și transmit o energie aparte. Ascultă, privește-i, digeră informația și folosește-te de intensitatea pe care o transmit acești speakeri.

Lucrează cu tine, numai tu poți găsi rețeta astfel încât să îți începi prezentarea cu mult calm și relaxare.

 

  1. Fă-ți o intrare memorabilă

Stă în firea omului să ne formăm o opinie în primele câteva secunde. Uneori nici nu apuci să spui vreun cuvânt și deja ceilalți au o părere despre tine. Așa că alege-ți cu grijă prima frază, dar concentrează-te și pe felul în care îți faci intrarea (mai multe detalii la secțiunea dedicată comunicării non-verbale).

  1. Povestea

Sigur ai ascultat un program de stand-up comedy. Ei se folosesc de situații de viață, observă oamenii din jur și transpun ce văd în cuvinte. Știu să își aleagă cuvintele astfel să îți capteze atenția și să te poți transpune în ceea ce povestesc – picture words. Crează imagini cu ajutorul cuvintelor. Inspiră, stimulează imaginația. Oamenilor le place să asculte povești în care se pot identifica sau în care s-ar putea regăsi la un moment dat, au nevoie ca teoria să fie exemplificată, iar propriile experiențe adaugă valoare discursului. Pentru a testa efectul unei povești folosește-te de prietenii tăi și observă-le reacția, astfel îți poți da seama dacă povestea are valoare sau nu și cum o poți îmbunătăți.

Când auzi citate bune, reține-le sau notează-le și folosește-le în discursurile tale, ele condimentează poveștile și discursurile.

Folosește recuzită dacă e aplicabil discursului tău. Bill Gates vorbea despre țânțarii care infectează oamenii cu malarie. A dat drumul în sală unor țânțari. Ulterior a lămurit publicul că țânțarii respectivi nu sunt purtători de malarie, dar abordarea lui a atras atenția așa cum și-a dorit. Recuzita îți poate duce discursul la alt nivel.

Nu te limita a vorbi auditoriului, vorbește CU auditoriul. Suntem obișnuiți ca în mare parte a timpului să ni se spună diverse lucruri, să fim pasivi, însă interacțiunea cu cei care te ascultă îi face să fie mai implicați, prezenți, importanți, relevanți în reușita discursului.

 

 

 

  1. Fii autentic

Vorbește despre lucururile care îți plac, care te inspiră. Când vorbim despre ceva ce ne face plăcere suntem mai implicați, iar entuziasmul nostru devine contagios pentru public.  În plus, e mai ușor să povestim despre lucrurile care ne plac și conexiunea cu audiența se va stabili mai ușor. Inspiră-te de la alți speakeri, dar nu îi copia, e posibil ca stilul lor să nu ți se potrivească (Zig Ziglar, un speaker foarte cunoscut avea o signature move- când voia să sublinieze importanța unui mesaj, se lăsa pe un genunchi- totul părea foarte natural și cursiv; genul acesta de mișcare s-ar putea însă să nu se potrivească oricui și ar putea părea complet nepotrivită). Când suntem apropiați de subiectul despre care vorbim, de cele mai multe ori pasiunea noastră face ca cei care ne ascultă să învețe ceva, să îi inspirăm cu adevărat. Poate asta nu o să se întâmple pentru toți cei care sunt în public, dar mereu trebuie să încercăm să fie cât mai mulți.

  1. Adaptează-te la audiență. Fii flexibil

Ce e important pentru publicul tău? Ce așteptări au de la discursul tău, ce vor să învețe sau să afle? Într-un fel vei vorbi unui grup de profesioniști și altfel unui grup de novici. Pentru discursurile în fața unei audiențe necunoscute o tehnică de afla care sunt așteptările audienței este să începi prin a-i întreba ce se așteaptă să afle de la tine. În baza feedbackului primit îți poți adapta discursul. În plus abordarea aceasta ajută la crearea unei conexiuni cu audiența și contribuie la reducerea anxietății vorbitorului. Cum îți cunoști audiența? Poți sta de vorbă cu cineva din grupul în fața căruia vei vorbi. Sau începe cu o întrebare care să te ajute să determini nivelul și așteptările publicului. De asemenea, în general lumea ajunge mai devreme la ședințe, ai putea să profiți de acest timp pentru a iniția discuții astfel încât să poți determina care sunt așteptările lor. Când vorbești cuiva, în general nu este despre tine, ci despre a te conecta cu cei care te ascultă și de a-i ajuta să învețe ceva de la tine. E o linie finî între a fi relevant și a face ca totul să fie despre tine. Folosește-te de propria experiență doar ca bază de plecare pentru îmbogăți experiența celor care te ascultă.

 

  1. E ok să îti uiți ideea

Chiar dacă ai exersat, dacă te-ai pregătit, în fața audienței te repeți, uiți idei, te bălbăi. E ok, chiar și cei mai buni speakeri au trecut prin asta, mergi mai departe, oamenii nu vor înceta să te mai asculte pentru câteva greșeli strecurate, dar te vor aprecia pentru forța de a continua, asta îi va inspira. Uneori un moment de liniște te va ajuta să te aduni. Folosește-te de liniște mai degrabă decât de cuvinte multe menite să umple timpul.

  1. Privește oamenii în ochi

Atunci când îți privești publicul în ochi, discursul se simte mai personal. Alege membri din public și menține contactul vizual suficient de mult timp ca persoana respectivă să simtă interacțiunea. Dacă îți plimbi într-una privirea de la o persoană la alta, efectul nu va fi același.

  1. Folosește comunicarea non-verbală

Poziția corpului transmite un mesaj. La fel și modul în care ne mișcăm sau folosim mâinile.  Gesturile întăresc mesajul pe care îl transmitem, captează atenția și consolidează poziția speakerului în ochii audienței.

Mișcă-te, plimbă-te prin public, în viață nu stăm pironiți într-un loc, suntem în continuă mișcare. Zâmbește! Folosește variații de tonalitate și exploatează mimica feței ! Felul cum spui ceva face diferența pentru auditoriu: cei care te ascultă îți urmăresc microexpresiile faciale, modul în care te plasezi în spațiu (când ne aflăm într-un blocaj sau suntem nesiguri avem tendința naturală de a ocupa mai puțin loc în spațiu, de a ne încrucișa mâinile, de a crea un soi de barieră între noi și public), pozitia corpului (daca stai drept, ferm pe poziții, inspiri încredere), cum ești îmbrăcat (deși haina nu face pe om, cu ce suntem îmbrăcați, ce culoare au hainele noastre, ce bijuterii purtăm, cât de îngrijit este părul nostru).

Joaca constantă ( eng. fidgeting) cu părul sau rotitul unui inel pe deget va distrage audiența de la mesajul pe care vrei să îl transmiți, iar repetarea acestui tip de gesturi îți va crește nivelul de stres și cel mai probabil vei pierde atenția publicului. Primul pas este să identifici obiceiurile tale care distrag și pentru asta apelează la familie sau la prieteni să te urmărească atunci când vorbești. Pentru că tot suntem în era digitală, ai putea sa te filmezi și apoi să urmărești filmarea. Gesturile care distrag sunt variate: mișcare excesivă, gesturi ample și dese, joaca cu părul sau cu o bijuterie, ticuri cu degetele, trosnirea degetelor, mutatul unui obiect în continuu dintr-o mână în alta, trasul de mânecă sau alte ticuri. Învață să recunoști și să controlezi aceste ticuri. Mișcă-te controlat în spațiul alocat vorbitorului, e obositor pentru cei care te ascultă să te privească dacă te miști ca o minge de tenis în timpul unui meci.

Pe de altă parte nu trebuie să cazi în cealaltă extremă, nu este în regulă nici să stai nemișcat, pironit într-un loc. O analiză a binecunoscutelor TED Talks a relevat ca exista o relatie directa intre numarul de gesturi cu mâinile și numărul de vizualizări ale unei TED Talk. Asta pentru că la nivel subconștient percepem gesturile cu mâinile ca pe un semn de încredere.

Zâmbetul face cât o mie de cuvinte (un zâmbet sincer, nu un zâmbet forțat). Zâmbetul este un mecanism foarte bun pentru a gestiona evenimente neașteptate sau feedbackul negativ. O persoană care zâmbește dobordează încredere în sine și în mesajul transmis, facilitează conectarea cu audiența și captează atenția. În plus zâmbetul ne crește starea de bine și reduce anxietatea și stresul (mai ales în cazul celor care sunt mai emotivi din fire). Audiența percepe un speaker care zâmbește ca pe un om mai inteligent, sunt mai deschiși să asculte pentru că zâmbetul crează impresia de competență și siguranță de sine (zâmbetul te ajută să maschezi emoțiile), iar ție ca speaker îți va fi mai ușor să stabilești contact vizual cu publicul tău atunci când zâmbești.

Profită de zâmbetul tău și folosește-l cât mai des. Zâmbetul e un deschizător de drum. Nu suntem obișnuiți să procedăm așa, dar putem vorbi și zâmbi în același timp. Atunci când spui „Mulțumesc că sunteți astăzi aici”, cuvintele tale transmit satisfacție, însoțește-le cu un zâmbet astfel încât cuvintele și mimica feței să transmită același mesaj. Exersează și încearcă să zâmbești cât mai des atunci când vorbești, studiile au relevat că o față zâmbitoare activează anumite regiuni ale creierului și ne face să fim mai receptivi și să reținem mai ușor persoana și mesajul transmis. Un zâmbet sincer atrage zâmbete, este contagios și crează legături, facilitează comunicarea.

Daca te simți trist, stresat sau copleșit de emoții, zâmbește. Asta transmite creirului tău mesajul că ești fericit și în felul acesta se eliberează în organism hormoni ai fericirii care îți vor îmbunătății starea de spirit.

Variația vocală sau comunicarea paraverbală – ton, volum, ritm, dicție, accent, pauze- este concomitentă comunicării verbale, neputând fi separată de aceasta. Mesajul verbal își poate însă modifica sensul și semnificația în funcție de implicarea paraverbalului. Paraverbalul este un instrument care ne ajută în transmiterea mesajului și influențarea interlocutorilor.

Volumul vocii– prin volumul vocii dominăm sau ne lăsăm dominați. O voce slabă dă impresia de pasivitate, de lipsă de încredere în sine și în mesajul transmis, pe când o voce puternică induce ideea de putere, de cunoaștere și stăpînire a subiectului. Și aici există extrema volumlui prea ridicat care denotă lipsă de respect față de interlocutor. Volumul vocii se raportează și la încăperea în care vorbim (dimensiuni, layout, mobilier, prezența echipamentelor de sunet, etc).

Tonul vocii– sau înălțimea vocii – tonul strident transmite nemulțumire, nervozitate și stare conflictuală. Un ton subțire (ca de copil) sugerează nesiguranță și lipsa stăpânirii subiectului, inducând ideea că mesajul nu merită ascultat.

Ritmul vocii– viteza de emitere a cuvintelor – un ritm lent induce plictiseală, un ritm precipitat și rapid induce ideea de urgență , deci nu trebuie folosit excesiv, un ritm mecanic , constant induce ideea de falsitate (control exagerat al stărilor emoționale).

Dicția – arta de a pronunța corect – este în general primul element la care se gândește cineva când vorbește de comunicarea paraverbală și cel mai cunoscut, dar și unul foarte dificil de stăpânit. O pronunție clară, cursivă și corectă induce ideea ca emițătorul mesajul este competent, că știe despre ce vorbește.

Accentul – ajută la evidențierea unor idei (rostite rar și apăsat) sau la trecerea în revistă rapid a aspectelor nesemnificative (cele rostite rapid ).

Pauzele în vorbire (tăcerea) – uneori tăcerea face cât o mie de cuvinte – tăcerea are o valoare comunicațională foarte mare, putând transmite mesaje variate în funcție de context – de la nedumerire, protest, idignare, tristețe, vinovăție sau  condamnare la indiferență sau aprobare. Uneori ce nu se rostește dar este subînțeles (sugerat) auditoriului va avea un impact mai mare asupra acestuia. Tăcerea invită de asemenea la reflecție asupra unei idei ce tocmai a fost expusă. În plus tăcerea oferă vorbitorului ocazia să își amintească o idee sau să se regrupeze după un feddback negativ.

Elementele paraverbale contribuie la creșterea carismei și credibilității vorbitorului, așa că atunci când exersezi, încearcă să te joci cu ele și să vezi care ți se pare că te ajută cel mai bine în transmiterea mesajului tău. Trebuie să încerci să găsești un echilibru potrivit stilului tău al acestor elemente, dar ai grijă să nu cazi în extreme.

 

  1. Structura discursului

Introducerea

În introducere trebuie să salutăm pe cei care ne ascultă și să ne prezentăm (în funcție de cât de oficial este discursul, se vor introduce și elemente formale).

După ce am făcut prezentările, trebuie să captăm atenția publicului – de obicei cu o povestire sau situație din viața personală, o statistică interesantă (Sau neșteptată), o glumă sau o imagine interesantă.

Ai atenția ascultătorilor, acum e momentul să le prezinți subiectul discursului, urmat de câteva fraze care să rezume ideile principale.

Unii speakeri își încep discursul prin captarea atenției și abia ulterior se prezintă, ordinea depinde de fiecare, dar este important să parcurgi aceste elemente în introducere.

Cuprinsul

Expune ideile, argumentele, informațiile relevante. Încearcă să păstrezi un discurs de o durată rezonabilă, mai bine scurt , decât plictisitor. Fă tranziția de la o idee la alta printr-un rezumat al ideii pe care ai terminat-o de expus. Caută exprimări potrivite pentru a face aceste treceri, eventual prin exemple, invitații la introspecție sau întrebări la care apoi vei da și răspuns.

Încheiere

Profită de încheiere pentru a relua o idee de bază a discursului și a expune concluziile tale. Acum este iar momentul să captezi atenția, printr-o frază memorabilă, o metaforă, o analogie puternică, ceva care să rămână în memoria audienței. Apoi mulțumește pentru atenție și invită-i pe cei care te-au ascultat să îți pună întrebări. Când răspunzi, nu divaga și fii concis. Dacă poți, oferă un compliment (interesantă întrebare) sau mulțumește pentru o întrebare care te ajută să repeți o idee importantă. În urma răspunsului oferit încearcă să obți feedbackul celui care ți-a adresat întrebarea astfel încât să te asiguri că este lamurit.

 

  1. Tips &tricks
  • Asculta-te – oamenii își formează o părere despre tine doar ascultându-te vorbind – de aceea e util să te înregistrezi în diverse ipostaze (de obicei într-un fel vorbim cu prietenii și altfel la o ședință, vocea noastră se află sub impactul emoțiilor) – de exemplu Margret Thatcher avea o voce blandă,calmă și vorbea la un volum redus; când a realizat că oamenii o subestimează ca lider din cauza vocii, și-a îmbunătățit performanțele iar vocea ei a devenit puternică (https://www.youtube.com/watch?v=28_0gXLKLbk)
  • Simte-ți respirația – o respirație profundă și controlată face ca vocea ta să sune mai puternică și mai fermă
  • Hidratare – coardele vocale au nevoie de hidratare ca vocea ta să fie în formă, de aceea nu o lăsa pe ultima clipă înainte de discurs, vocea ta are nevoie de timp să atingă forma maximă
  • Încearcă să ai o conversație cu auditoriul – conectează-te cu cei care te ascultă , atunci când reușești o să pari mai autentic în fața lor
  • Postura corpului – o postură corectă ajută la o respirație corectă și la o voce mai puternică, așa că nu sta cocoșat când vorbești
  • Viteza – dacă ai remarcat că vorbești prea repede, apucă-te de citit cu voce tare, dar ai grijă să citești corect; asta te va forța să vorbești mai rar și când e cazul să inserezi pauze în vorbire (ai grijă, nici vorbitul prea rar nu este ok, vei plictisi audiența)

Concluziile studiilor în domeniul au relevat că pentru a părea credibil, carismatic și inteligent trebuie să zâmbești, să îți folosești trupul și mai ales mâinile când vorbești și să exploatezi variațiile vocii.

Fun facts:

Nalini Ambady, cercetător și profesor la Stanford a studiat  percepția oamenilor asupra modului în care este perceput vorbitorul și mesajul și a cooncluzionat că:

-oamenii care se îmbracă casual au un impact mai redus asupra publicului

-femeile îmbrăcate business sunt mai credibile decât bărbații îmbrăcați business

-oamenii care aleg haine închise la culoare captează mai bine atenția decât cei îmbrăcați mai deschis la culoare

– dacă ai cu tine mai mult de un obiect ( de exemplu o geantă și o haină) sunt percepuți ca fiind mai puțin organizați și uituci

Dacă vrei să afli mai multe, iată câteva cărți pe care le recomandăm :

– How to Deliver a Ted Talk: Secrets of the World’s Most Inspiring Presentations, Revised and Expanded New Edition, with a Foreword by Richard St. John . Jeremy Donovan

– Resonate: Present Visual Stories that Transform Audiences , Nancy Duarte

– Confesiunile unui vobitor public, Scott Berkun

– The art of thinking clearly. Rolf Dobelli

– Talk Like TED: The 9 Public-Speaking Secrets of the World’s Top Minds, Carmine Gallo

– Arta de a vorbi in public, Stephen E. Lucas

– Cum să le vorbești oamenilor, Christopher Turk

Discursuri celebre (cu impact asupra publicului) – audio/video/transcript

Iată și o listă de aplicații:

  • Public Speaking VR – aplicație pentru utilizatorii de echipamente VR – creaza medii realiste pentru a-ți practica discursul (public, elemente de distragere, evaluarea vocii, etc)
  • Orai –Communication Coach – o aplicație care oferă feedback legat de discurs (cât de des folosești cuvinte de umplutura (ăăăă, deci, hmmm), cât de repede vorbești, cât de clar vorbești, pauze în vorbire, transcriptul discursului, înregistrarea și redarea discursului, lecții interactive (în engleză))
  • TED Talks – aplicație unde poți urmări discursurile TED (video)
  • Public Speaking with Andrew Johnson – resurse pentru a te liniști și relaxa înainte de o prezentare
  • Toastmaster Timer – este un timer pentru discursuri care se folosește de culoarea verde și roșu pentru a te anunța cât timp a trecut astfel încât să te poți încadra în timpul propus
  • Timer-ul telefonului
  • Voice-recorder-ul telefonului- te ajută să te asculți pentru a-ți identifica punctele slabe
  • Metronome –BPM&Tap Tempo – masoară debitul de cuvinte pe minut – în mpod normal pentru claritatea discursului, ar trebui ca debitul de cuvinte sa fie între 110-160 de cuvinte (sub influența emoțiilor ajungem și la peste 200 de cuvinte pe minut, ceea ce e prea mult)

Termenii utilizaţi în prezenta/ prezentul document  pentru denumirea diverselor roluri se înţeleg atât la feminin, cât şi la masculin.

Protejeaza mediul inconjurator!-Gandeste-te la mediu inainte de a printa / Protect the enviroment! Are you sure you need to print this ?

Redu!Reutilizeaza!Recicleaza! / Reuse!Recover!Recycle!

PRINCIPIILE DUPA CARE NE GHIDAM:

– egalitatea de gen
– nediscriminare
– accesibilitate pentru persoane cu dizabilitati
– protectia mediului si a biodiversitatii
– imbunatatirea accesibilitatii utilizarii si calitatii – tehnologiilor informatiei si comunicatiilor

2019-07-29T16:09:40+00:00