85 DE MODURI IN CARE POTI FACE DIFERENTA

Impactul tău asupra societății și comunității în care trăiești contează! TU poți face diferența!

  1. Fără hârtie – trăim în era digitală, avem acces la servicii cloud , avem spații de stocare moderne și eficiente, soluții de back-up. Nevoia de a printa s-a redus semnificativ în ultimele 2 decenii. Așa că gândește-te bine dacă chiar e necesar să printezi un document. O soluție pentru a monitoriza și reduce printarea ar fi utilizarea cu cartelă a imprimantelor sau chiar reducerea numărului de imprimante disponibile, aceste măsuri făcându-i pe oameni mai responsabili în legătură cu ce printează.
  2. E absolut nevoie să printezi/copiezi un document? Ce fel de document este? Software-ul modern și imprimantele noi au diverse setări care permit utilizarea la maxim a hârtiei: printare fără margini, printare 2-4-6-8-12 pagini pe o foaie, printare față-verso, copiere prin încadrarea mai multor pagini pe o singură foaie.
  3. Redu utilizarea plasticului. Excesul de plastic sufocă planeta, o sticla de 0,5l de apă plată are un cost foarte mare doar pe ambalaj și transport, optează în schimb pentru un filtru la robinet care va purifica apa de la rețeaua publică.
  4. Folosește senzorii. Eficiența energetică se poate atinge prin utilizarea senzorilor cu temporizare și/sau detectarea prezenței. Genul acesta de soluție de iluminare este foarte potrivit pentru săli de conferință, toalete, bucătărie sau circulații. Uitarea și neatenția sunt omenești, dar senzorii nu sunt afectați, așa că vor face ceea ce oamenii nu reușesc, sa stingă întotdeauna lumina.
  5. Becuri eco-eficiente – astăzi există multe alternative eco-eficiente adaptate la nevoile de iluminat pentru birouri. Alege soluții de iluminat eco-eficiente , de cele mai multe ori deși investiția inițială este mai mare, ea se amortizează prin economia la factura de energie electrică și durata de viață semnificativ mai mare.
  6. Nu ai tu puterea de decizie asupra comportamentelor eco-eficiente la birou? Proactivitatea este apreciată în majoritatea companiilor, așa că răpește-ți din timpul personal și fă un mic raport comparativ prin care să arăți celor care au puterea de decizie cum investițiile eco-eficiente se auto-susțin , economisesc bani și promovează responsabilitatea socială.
  7. Cumpără în ambalaje mari – știai că pentru zahărul la pliculețe ambalajul și procesul de ambalare reprezintă mai bine de jumătate din costul final? Ajuns acasă sau la birou, poți folosi o cutie sau un borcan pentru a păstra prospețimea zahărului (sau alt produs).
  8. Mănânci la birou? Trebuie, ne petrecem o parte consitentă din zi la birou așa că mâncăm cel puțin o masă acolo. Așa ca ce-ar fi să refuzi tacâmurile de plastic și să iți aduci de acasa un set de tacâmuri de inox? Poți merge chiar mai departe având la birou si o farfurie și eventual un bol, iar mâncarea ai putea să o iei de la locul de unde îți cumperi mâncare în cutii reutilizabile cu care vii de acasă, iar ciorba poate fi ușor transportată în borcan.
  9. Nu asista pasiv la acte de rasism sau abuz asupra celor din categorii defavorizate. Mâine ai putea sa ajungi chiar tu victima abuzului. Susține victima, alertează factorii de decizie sau autoritățile.
  10. Privește omul din fața ta, nu dizabilitatea. Singura dizabilitate este să nu vezi abilitatea. Persoanele cu nevoi speciale/dizabilități/deficiențe psihice sau fizice sunt adesea percepute negativ de către membrii comunității, ceea ce face ca dizabilitataea să fie o problemă de percepție socială. Deși pot avea anumite limitări funcționale, acești oameni care se confruntă zi de zi cu provocări au reușit să dezvolte capacități care contribuie la depășirea dificultăților. Cu cât noi credem că ei sunt mai capabili, cu atât mai mult vor fi.
  11. E ok să oferi ajutorul unei persoane cu nevoie speciale/dizabilități, dar mai întâi cere permisiunea. Dacă vezi că o persoană are dificultăți în a rezolva o sarcină, nu sări să ajuți, întreabă. Dacă ești refuzat, nu insista, fiecare își cunoaște nevoile.
  12. Dacă vorbești cu o persoană cu dificultăți în exprimare, e mai rău să te prefaci că ai înțeles mesajul decât să o rogi să repete.
  13. Cum bei apa la birou? Aveți un dispenser de apă ci pahare de plastic? Ce-ar fi dacă de mâine fiecare ar veni cu o sticlă de apă reutilizabilă (inox sau sticlă)? Asta ar reduce substanțial consumul de plastic. Sticlele pot fi personalizate li pot deveni accesorii simpatice în spațiul de lucru (azi există manșete pentru sticle, etichete rezistente la apă, etc).
  14. Reciclează tot ce se poate recicla.
  15. Decât să rămâi confuz sau cu întrebări fără răspuns, mai bine întreabă dacă răspunsul este relevant pentru situația în care te afli. De exemplu e ok să întrebi o persoană cu deficiență de auz dacă știe să citească pe buze și ar prefera să le vorbești stând cu fața la ei, acest gen de întrebare facilitează bunul mers al comunicării și activităților.
  16. Nu te feri să vorbești respectuos despre dizabilitatea/deficiența /nevoia lor specială. De exemplu dacă rampa de acces pentru scaune rulante este în spatele clădirii, e ok să întrebi – Știi unde este rampa de acces pentru scaune cu rotile? E cam dificil de găsit și vreau să ma asigur că îi cunoști localizarea. – Asta arată respect , empatie și conștientizare .
  17. Repară. Unele reparații au costuri mai mici decât înlocuirea.
  18. Folosește lumina naturală. E sănătoasă și gratuită comparativ cu lumina artificială.
  19. Când ești la birou lasă ferestrele neobturate. Peste 25% din energia electrică a unei țări e utilizată pentru iluminarea spațiilor de birouri.
  20. Pixuri- Zilnic în lume se aruncă zeci de milioane de pixuri de plastic. Ce ar fi dacă pixurile s-ar reuriliza prin înlocuirea pastei? Asta ar genera o cantitate mai mică de deșeuri și ar genera și mici economii de costuri.
  21. Schimbă fontul – știai că unele fonturi ocupă mai puțin spațiu pe hârtie decât altele? De exemplu time new roman, sans serif sau cele care conțin narrow/condensed la finalul denumirii. De asemenea trecerea de la font dimensiune 12 la dimensiune 11 economisește câteva rânduri pe pagină și textul rămâne în continuare vizibil și citeț. Optează pentru fonturi optimizate pentru print care au litere mai subțiri dar suficiente pentru citit cum este century gothic sau courier. Dacă vrei să subliniezi ceva în text, optează pentru italic în loc de bold, utilizezi astfel mai puțină cerneală.
  22. Colectează selectiv și învață-i și pe colegii tăi să facă la fel. Dacă colectarea selectivă la locul tău de muncă e încă la început, fii proactiv și recomandă celor cu putere de decizie să eticheteze mai bine fiecare recipient astfel încăt lumea să poată decide rapid în ce recipient merge fiecare deșeu (din păcate mulți nu știu în ce recipient trebuie să arunce un obiect și atunci preferă să îl arunce la deșeuri menajere).
  23. Compania ta oferă snacks-uri și gustărele care rămân la bucătărie la finalul zilei? Propune companiei tale să ia legătura cu o asociație care colectează astfel de alimente pentru a le distribui celor care chiar au nevoie de ele.
  24. Încurajează-ți colegii să colecteze selectiv și pixuri, șervețelele cu care și-au șters ochelarii sau biroul ,ambalajele gustărelelor luate la birou. În general avem coșul de gunoi în zona biroului unde aruncăm micile mărunțișuri care ajung la deșeuri menajere (colectarea selectivă se face în general raportat la un spațiu mai mare, de exemplu pe etaj). În plus, dincolo de faptul că astfel ai un comportament ecologist, faci și mișcarea recomandată la fiecare oră de stat pe scaun la birou.
  25. Conștentizează-ți prejudecățile și ia măsuri pentru a limita impactul lor în viața ta.
  26. Ai spus ne vedem mai încolo unei persoane cu deficiențe de vedere? E ok, nu trebuie să îți ceri scuze și nu trebuie să te exprimi ca pe ghimpi, persoane cu dizabilități înțeleg expresiile uzuale.
  27. Ai un coleg cu dizabilități? Fii proactiv și contribuie la adaptarea mediului de lucru cum poți – de exemplu îngustarea coridoarelor de acces cu diverse obiecte face dificilă deplasarea unei persoane cu dizabilitatet motorie.
  28. Ținuta la birou – știai că o ținută office costă atât angajatul cât și mediul prin costurile și poluarea generată de serviciile de curățătorie? Iată că ținuta office-casual nu îl face pe angajat doar să se simtă mai confortabil la birou, dar îi generează și economii și e o alegere prietenoasă cu mediul.
  29. Decorează luminos – un birou decorat în culori deschise e mai luminos și pare mai spațios. Pereții albi reflectă mai bine atât lumina soarelui cât și lumina artificială.
  30. Optează pentru echipamente multiplu în 1. Astfel de echipamente sunt mai prietenoase cu mediul, ocupă mai puțin spațiu, vor genera mai puține deșeuri la scoaterea din uz și reduc amprenta de carbon a biroului /casei.
  31. Renunță la utilizarea șervețelelor și prosoapelor de hârtie și folosește alternative textile.
  32. Aeratoarele de apă instalate pe robinete scad consumul de apă.
  33. Alege curățenia cu produse eco, în ziua de azi prețurile acestora sunt doar sensibil mai mari .
  34. Reciclează cartușele de la imprimante către companii care le recondiționează și le reumplu.
  35. Discriminarea există de multe ori sub forme pe care nu avem educația necesară să le recunoaștem ca atare. De aceea informarea e cheie pentru reducerea discriminării. Împărtășește cu colegii situații despre care nu știai că sunt discriminare, atitudinea ta contează.
  36. Când ești întrebat la locul de muncă ce cursuri ai vrea să urmezi pentru dezvoltarea ta, solicită și cursuri la care să participe persoane de la toate nivelurile ierahice care să informeze asupra discriminării și rasismului. Sesiunile acestea au rol informativ și contribuie la reducerea prejudecăților inconștiente.
  37. Dacă observi comportamente discriminatorii, semnalează-le. Fie persoanei , fie șefului. Trebuie semnalate și stopate și comportamentele nepotrivite cum sunt micile glumițe între colegi, acestea au potențial de a se transforma ușor în discriminare. Atragerea atenției va aduce la suprafață și prejudecățile inconștiente.
  38. Dacă ai o echipă vastă, implementează sau solicită implementarea unei cutiuțe cu sugestii. Aici angajații trebuie să fie încurajați să semnaleze anonim și să facă propuneri pentru a îmbunătăți activitatea.
  39. Exemplu personal e cheie – cea mai eficientă formă de a da o lecție este prin exemplul personal. Astfel se modelează comportamente dezirabile – dacă cineva are succes cu un comportament responsabil, atunci acea persoană va deveni un model de urmat și pentru alții.
  40. Încurajează diversitatea la locul de muncă. Dacă ești implicat în procesul de recurtare, folosește ca medii de publicitate a unor poziții deschise și organizațiile care se ocupă de protejarea drepturilor minorităților și dă o șansă reală candidaților care se prezintă astfel la interviu.
  41. Când recrutezi, oferă feedback constructiv celor pe care nu îi angajezi, în felul acesta vor ști că nu au fost discriminați și au șansa să îți îmbunătățească șansele la următorul interviu.
  42. Nu presupune că îți vei da seama când o persoană are dizabilități. Multe sunt invizibile (epilepsia de exemplu) și asta face ca oamenilor să le fie și mai dificil să își obțină drepturile pentru că trebuie să își demonstreze mai întâi dizabilitatea.
  43. Dacă ai un coleg cu dizabilități sau lucrezi cu publicul, educă-te. Asta va face ca interacțiunea să fie mai plcătă și mai eficientă și vei contribui la reducerea provocărilor cu care acești oameni se confruntă zi de zi.
  44. Învață să activezi modurile de salvare a energiei la fiecare dintre echipamentele folosite. Ele au deja moduri proprii de optimizarea a consumurilor, însă poți să obți extra economii adaptând modurile de salvare a energiei la modul tău de lucru și la nevoile rale. În Windows ai secțiunea Power Options de unde poți ajusta modul în care echipamentul întră în stand-by/sleep mode/power saving mode.
  45. Solicită companiei în care lucrezi să amenajeze spații care să încurajeze utilizarea mijloacelor alternative de transport – biciclete, trotinete, chiar role. Pentru asta oamenii au nevoie de parcări securizate și adaptate și eventual de dușuri.
  46. Stabilește cu colegii ca vineri să fie ziua de curățenie în frigider. Cu cât frigiderul este mai plin, cu atât el consumă mai mult pentru a păstra temperatura rece solicitată. Lăsatul de mâncare cu săptămânile în frigider nu servește nimănui, așa că păstrați disciplina. De asemenea ați putea crește cu un grad temperatura din frigider vara și chiar cu 2-3 grade iarna, dat fiind că alimentele își păstrează proprietățile între 2-6 grade.
  47. Alege produsele și serviciile responsabil. Optează pentru acelea care vin de la o companie responsabilă față de mediu și comunitate chiar dacă poate prețul e mai mare.
  48. Sparge gheața. Dacă compania în care lucrezi nu are o misiune eco-prietenoasă explicită, ai putea propune înființarea unei echipe în acest sens (e indicat chiar să propui din start un nucleu al acestei echipe așa că adună-ți colegii) care să vină cu idei și să sprijine compania să își construiască o imagine ecologistă. Amintește conducerii că o imagine eco-friendly are impact pozitiv la publicul consumator și că investițiile eco-eficiente se amortizează rapid, reducând costurile de operare pe termen mediu și lung.
  49. Închide apa cum trebuie și anunță instalatorul când vezi că din robinet se prelinge constant o picătură de apă. O picătură de apa pe secundă înseamnă peste 25 de litri de apă pe zi. Până vine instalatorul, adună apa într-un recipient și solosește-o să uzi florile de la birou.
  50. Nu arunca. Reciclează, refolosește, reutilizează sau dă mai departe. Dacă ție nu îți mai folosește ceva, s-ar putea ca acel ceva să facă pe altcineva fericit.
  51. Optează pentru energie regenerabilă și încurajează utilizarea ei de fiecare dată când ai ocazia.
  52. Chiar e nevoie să pornești aerul condiționat? Încearcă să atingi echilibrul termic deschizând fereastra. În general fiecare jumătate de grad de temparatură în jos crește semnificativ consumul de energie.
  53. Consensul când vine vorba de temperatură. În birourile unde lucrează mai multe persoane sunt mereu persoane care ating extremele, unora li se pare frig, altora cald. Ajungeți la un consens. Variațiile de temperatură costă, atât vara cât și iarna.
  54. Iarna nu trebuie să stai în tricou și pantaloni scurți la birou. Pune niște haine groase mai groase pe tine (și o pătură dacă ești acasă).
  55. Nu uita că viața le oferă zi de zi provocări mai mari sau mai mici oamenilor cu deficiențe/dizabilități/nevoi speciale așa că poate uneori au o zi proastă și iți par răutăcioși, ca oricare altă persoană, așa că păstrează-ți calmul așa cum ai face-o cu oricine și nu asocia starea lor de spirit cu dizabilitatea.
  56. Optează pentru fructe și legume de sezon. Da, căpșunele sunt gustoase în decembrie, dar importul lor generează un consum mare de resurse și poluare
  57. Refolosește. De exemplu ziarele se pot utiliza la ștersul ferestrelor. Zațul de cafea este un îngrășământ foarte bun și contribuie la eficientizarea compostării.
  58. Planifică-ți cumpărăturile . Avem tendința generală de a cumpăra în exces și a arunca mâncare și băutură
  59. Folosește sacoșe de pânză.
  60. Încurajează echipa să se cunoască, asta i-ar putea încuraja să folosească aceeași mașină pentru a ajunge de acasă la birou și retur, reducându-și amprenta de carbon.
  61. Stinge lumina când ești ultimul care părăsește încăperea
  62. Oprește echipamentele electronice la finalul programului sau când nu le folosești, ele consuma energie electrică și în stand-by.
  63. Oprește apa atunci când te speli pe dinți. De ce să o lași să curgă degeaba lșa canalizare. Doar 2,5% din apa planetei este bună de băut și în medie irosim 11 litri de apă la fiecare spălat pe dinți.
  64. Pentru că factorul uman este predispus omisiunii, dacă bugetul permite, investește în prelungitoare inteligente care închid alimentarea echipamentelor care intră în stand-by și care pot fi programate de la distanță.
  65. Dă noi utilizări lucrurilor care se strică sau care nu mai servesc scopului inițial. De exemplu cartoanele de oua se pot da celor care vând ouă în piață sau poți face activități creative cu cei mici sau pot suplini cu succes un ghiveci de răsaduri.
  66. Donează sânge, vei salva vieți.
  67. E absolut nevoie să folosești produse de unică folosință? Optează pentru variantele produse din materie primă reciclată.
  68. Crește nivelul de educație în privința discriminării și rasismului în rândul colegilor tăi. Recunoașterea prejudecăților și stigmatizării sunt primii pași spre a le elimina din comportamentul nostru.
  69. Automatizează cât se poate din procesul de selecție a candidaților pentru o poziție – asta va reduce discriminarea inconștientă care se bazează pe prejudecățile persoanei care conduce recrutarea.
  70. Printează față-verso.
  71. Alege să printezi alb-negru.
  72. Refolosește hârtia. Dacă o hârtie e printată doar față, folosește-o drept ciorna.
  73. Optează să mergi pe jos pe distanțe scurte în loc să folosești mașina.
  74. Multe produse au utilizări multiple, folosește-le la potențialul lor. De exemplu oțetul curăță foarte bine geamurile, poate fi utilizat ca lichid de clătire în mașina de vase.
  75. Mici anunțuri ecologiste plasate în locuri cu vizibilitate și relevante îi vor încuraja și pe colegii mai puțin eco să adopte comportamente mai prietenoase cu mediul (de exemplu un mesaj de încurajare a reducerii printării și copierii deasupra imprimantei).
  76. Folosește plante. Plantele au un aspect estetic plăcut și în plus purifică aerul, produc oxigen și reduc aprenta de carbon a biroului tău. Cele mai bune plante în acest sens sunt aloe vera, ficusul, mici palmieri, palmierul de bambus, feriga, gerbera, iedera englezească, orhideea, crizantema, philodendronul. Fiecare plantă de 30 cm înălțime poate purifica un birou de până la 9 metri pătrați.
  77. Compania unde lucrezi ce face cu echipamentele și obiectele scoase din uz sau defecte? Interesează-te de politica companiei și dacă nu au o strategie clară în acest sens , indentifică zilele în care autoritățile locale din orașul tău au campanii de strșngere a echipamentelor pe care nu le mai folosești.
  78. Dacă compania ta scoate din uz și echipamente și obiecte funcționale, propune-le o asociație care se ocupă cu preluarea acestora pentru a le oferi unor persoane sau comunități care le-ar putea folosi. Asta presupune de obicei o mai mare bătaie de cap pentru gestionar, deci oferă-te să ajuți și din nou amintește echipei de conducere că astfel de gesturi demonstrează că sunt o companie responsabilă social ceea ce le va aduce clienți care caută astfel de servicii și produse.
  79. Lucrează de acasă – multe locuri de muncă sunt potrivite pentru a fi făcute de acasă. Asta reduce timpul pierdut pe navetă acasă-birou-acasă (vei fi mai puțin obosit și vei da randament mai bun), angajatul lucrează dintr-un mediu familiar și plăcut, poate dormi un pic mai mult și va fi mai odihnit. Dacă angajatorul ți-a oferit oportunitatea de a lucra de acasă, nu pierde timpul, arată-i că e o decizie bună și lucrează cu mai mult spor decât de obicei.
  80. Încurajează economia locală – cumpără produsele și serviciile celor care lucrează în zonă. Reducerea transportului înseamnă un mediu mai curat.
  81. Vechiturile tale sunt noutăți binevenite în casa altcuiva – asta  se aplică la mobilă, obiecte casnice, echipamente încă funcționale sau haine și încălțăminte. Caută programe care gestionează redistribuirea bunurilor în comunitate.
  82. Propune angajatorului tău să ofere diplome de recunoaștere a comportamentului ecologic cu ocazia evenimentelor de echipă. Angajații care primesc diplome vor simți că efortul lor e apreciat ,iar ceilalți vor avea exemple bune de urmat. E un gest mic și cu costuri minime care are un impact major asupra factorului uman.
  83. Voluntariatul – oferă-ți abilitățile în serviciul comunității. Vei avea multe de învățat și e modul cel mai bun de a mulțumi Universiului pentru ceea ce ți-a oferit.
  84. Un nou angajat la firmă? Oferă-te ghid și mentor. Ai fost și tu acolo cândva și ți-ar fi plăcut să ai pe cineva care să îți ofere sprijin și informații astfel încât să intri cât mai repede în activitate.
  85. Educă-i pe cei din jur. Informația este putere, așa că folosește-ți influența și fă o schimbare în bine în comunitatea ta. Explică impactul cuvintelor,gesturilor, acțiunilor și oferă soluții, de multe ori oamenii nu realizează că greșesc și nu iși cunosc opțiunile.

Termenii utilizaţi în  prezentul document  pentru denumirea diverselor roluri se înţeleg atât la feminin, cât şi la masculin.

Protejeaza mediul inconjurator!-Gandeste-te la mediu inainte de a printa / Protect the enviroment! Are you sure you need to print this ?

Redu!Reutilizeaza!Recicleaza! / Reuse!Recover!Recycle!

PRINCIPIILE DUPA CARE NE GHIDAM:

– egalitatea de gen
– nediscriminare
– accesibilitate pentru persoane cu dizabilitati
– protectia mediului si a biodiversitatii
– imbunatatirea accesibilitatii utilizarii si calitatii – tehnologiilor informatiei si comunicatiilor

2019-11-15T12:54:54+00:00