Strategii în obținerea locului de muncă dorit

 

Strategii în obținerea locului de muncă dorit

 

Nimeni nu poate oferi garanții. Căutarea unui loc de muncă este un proces care reunește o serie de factori și deși uneori ești persoana potrivită, cumva lucrurile nu se leagă și nu primești oferta. E ok, mai încearcă, următoarea poziție va fi a ta. E foarte important să ai o atitudine de învingător, însă nu unul înfumurat.

Cel mai important pas este să identifici care este locul de muncă dorit. Da, unii știu de mici și se mențin pe poziții că vor să fie doctori, dar adevărul e că majoritatea dintre noi trecem printr-o multitudine de poziții pe care ni le-am dori pentru noi până ajungem să ne confruntăm efectiv cu angajarea. Unii reușesc să se orienteze către specializarea de studii potrivită, pentru alții însă realitatea e că domeniul studiilor nu le provoacă neapărat sentimente pozitive. Așa că fă o introspecție, gândește-te ce roluri îți plac, ce abilități exersate te fac să te simți satisfăcut de tine, gândește-te la momentele în care te-ai simțit fericit și împlinit. De exemplu poate îți face plăcere să construiești, să repari, ideea de a mai asambla un set lego îți afce inima să tresalte de bucurie – poate domeniul construcțiilor e potrivit pentru tine sau retailul asociat acestui domeniu. Poate îți place să practici diverse sporturi  – ai putea căuta o poziție într-un club sportiv sau într-un business de echipamente. Dacă ești nehotărât ai putea încerca un exercițiu. Timp de 3 zile alocă 20-30 de minute pentru a te gândi la viitor, gândește-te unde ai vrea să fi peste 10-15 ani din punct de vedere profesional, ce ai vrea să faci, cum ai vrea să fie locul tău de muncă, care vrei să fie impactul tău asupra comunității. Gândește-te la cel mai bun viitor posibil în care totul ți-a mers așa cum ția-ai dorit, ți-ai atins țintele și obiectivele. Scrie pe o hârtie ce vizualizezi, notează competențele pe care le-ai obținut. În a patra zi recitește ce ai scris în celelalte trei zile și identifică cuvintele, ideile, temele comune. Acestea te vor ajuta să îți creionezi direcția dorită, poziția spre care tinzi în acest moment din punct de vedere profesional.

Pe piața muncii mai sunt și alții cu seturi diferite de competențe sau poate unele similare. Ce faci să ieși în evidență?

  1. În primul rând studiază piața. Citește descrierile pozițiilor, înțelege responsabilitățile. Documentează-te despre companie, despre misiunea și valorile ei, despre activitatea și poziția ei pe piață, despre cauzele de responsabilitate socială pe care le susține.
  1. Caută printre cunoștințe oameni care lucrează la acea companie. Folosește beneficiile LinkedIn pentru a ajunge în aria de interes a manegerului care angajează. Networkingul e foarte important pentru că nu ști cine știe pe cine și cine ar putea să te pună în legătură cu cineva care ți-ar putea oferi oportunitatea unui interviu. La evenimentele de networking ai putea discuta în context extra-profesional cu managerul companiei la care ți-ai dori să lucrezi, ai putea afla mai multe despre companie, ai putea să îți confirmi că ai vrea să lucrezi acolo, ba chiar ai putea să obți șansa de a merge la o întâlnire să discutați despre pozițiile disponibile. Așa că ai grijă cum și cu cine vorbești, dar mai ales ce spui. Stai de vorbă cu profesorii tăi. Ei sunt o resursă valoaroasă în ceea ce privește networkingul pentru că au acces la o rețea vastă de alumni care lucrează fie în domeniu, fie în domenii adiacente. De asemenea ei sunt de obicei în contact cu asociațiile profesionale din domeniu. Ei îți pot oferi sfaturi pertinente pentru că deja te cunosc și ar putea să îți faciliteze un internship sau câteva zile de shadowing pe lângă un profesionist, timp în care îți pot demonstra abilitățile și poate ți se va oferi o poziție permanentă.
  1. Nu te arunca la poziții care nu sunt similare cu pregătirea sau experiența ta. Ești junior și compania caută oameni cu expriență de cel puțin 5 ani? Atunci nu îți pierde vremea și nici pe cea a celui care recrutează. Denotă lipsă de profesionalism să nu citești sau să nu ai capacitatea de a înțelege cerințele unui loc de muncă. Dacă poziția pe care o țintești necesită calificări suplimentare, atunci ai putea opta pentru o poziție care te ajută să consolidezi competențele necesare pentru poziția vizată, iar seara ai putea urma cursurile necesare pentru a-ți completa educația.

Când citești descrierea poziției și apoi cerințele, încearcă să te concentrezi pe imaginea de ansamblu. Identifică acele competențe care sunt intrinseci poziției și pe acelea care s-ar putea să fie negociabile sau substituibile. Mulți angajatori sunt flexibili cu anumite cerințe (de exemplu s-ar putea să ceară engleză nivel avansat, dar să fie satisfăcător șii  engleză nivel mediu). În acest context e foarte important să îți evidențiezi acele competențe care se potrivesc cerințelor.

  1. Personalizează documentele de aplicare. Dacă o sa parcurgi aplicațiile personalizate de recurtare ale marilor firme sau ale Comisiei Europene, ai să vezi că ei îți solicită explicit să listezi numai acele informații relevante pentru poziție și îți sugerează să te limitezi la doar câteva intrări. Așa că sistematizează-ți experiența și calificările, dar și competențele astfel încât să le alegi doar pe cele în conformitate cu cerințele postului. Adaptarea documentelor de aplicare, folosirea cuvintelor cheie, rezumarea informațiilor importante îți cresc valoarea ca și profesionist și îți cresc șansele de a fi chemat la un interviu pentru că te vor face să ieși în evidență. Fă-ți un CV atractiv, renunță șa blocurile de text și la informația inutilă. O grafică atractivă, dar cuprinzătoare ca și conținut îți va aduce nenumărate beneficii. Iată mai jos de exemple fictive de CV, ambele variante unele atractive și ușor de urmărit. Cantitatea de cuvinte per pagină este relativ similară, primul are un design grafic atractiv și mai ușor de următit, cu o vizibilitate crescută a secțiunilor relevante (8 secțiuni în primul caz, cu dimensiunea subtitlurilor mai mare în defavoarea dimensiunii textului conținut), doar 6 în al doilea (cantitate similara de informații, dar sistematizarea permite ca și conmținutul să fie scris cu o dimensiune text mai mare). Prezentarea face ca cel care recurtează să găsească mai ușor ceea ce caută, poate nu vrea sau nu are timp să îți citească tot CV-ul. De aceea e important să îl ajuți să găsească rapid ceea ce caută și să investești în a răspunde cerințelor postului în toate secțiunile din CV-ul tău (pentru că nu ști pe care îi vor cădea ochii prima oară celui care recrutează și vrei să citească întregul CV și să te cheme la interviu).

  1. Folosește LinkedIn. Crează-ți un profil de LinkedIn bine pus la punct. Mulți recrutează exclusiv pe LinkedIn așa că fă-ți ușor ușor loc în breasla în care cauți să lucrezi, foști colegi, vecini, cunoștințe. În plus, dacă cineva te va căuta pe google, profilurile de LinkedIn apar printre primele la căutare, deci vei crea o impresie profesională solidă, puternică a unui candidat potrivit. LinkedIn e o sursă bună să afli mai multe despre companie, despre persoana care angajezează. De asemenea date despre companie, impresii de la angajați potți găsi pe Glassdoor sau undelucram.
  1. Dacă companiile folosesc mai degrabă siteul propriu de recrutare, atunci aplică acolo, nu pe siteurile de joburi. Fă-ți timp pentru târgurile de carieră. Deși puțini recrutează efectiv la aceste târguri, folosindu-le mai degrabă ca și bază de date pentru că adună foarte multe CV-uri pe hârtie (și în acest caz funcția search/find nu prea funcționează), e o bună ocazie să stai de vorbă cu cei care recrutează, să îți testezi emoțiile într-un mediu profesional, să afli de la ei ce caută și cum ai putea să răspunzi mai bine cerințelor lor.
  1. Fă-te vizibil online, mai ales când ai început deja să îți clădești cariera profesională (din nou –investește timp în a te pune la punct într-un cont de LinkedIn). Mulți contactează candidați pasivi cu profiluri actualizate și le fac oferte (candidați care deși nu caută activ un loc de muncă sunt interesați de propuneri).
  1. Interviul e momentul tău să strălucești. Felicitări, CV-ul tău a convins și ai obținut un interviu. Nu te lăsa pe tânjeala, documentează-te despre compania care te-a chemat la interviu, recitește cerințele și responsabilitățile postului, recitește CV-ul și fii pregătit să arăți că ești ceea ce caută. Chiar și cei cu vechime pe piața muncii se pregătesc și repetă răspunsuri pentru potențiale întrebări, așa că dacă ești la început de drum e absolut necesar să te pregătești astfel. Îmbracă-te corespunzător, fii punctual, fii relaxat , atent, încrezător pe competențele și experiența ta. Chiar dacă poate experiența ta nu este foarte vastă, compensează în cadrul interviului cu entuziasmul, pasiunea și dorința ta de a învăța, pentru că de multe ori angajatorii caută oameni motivați în detrimentul celor cu multă experiență dar lipsiți de entuziasm. În timpul interviului trebuie să ai mereu atitudinea că tu ești soluția la problemă , pentru că în final compania de aceea dorește să angajeze, vrea să plătească pe cineva să rezolve o problemă, să satisfacă o nevoie pentru anumite competențe.

La finalul interviului păstrează o notă optimistă și lasă-ți ușa deschisă pentru alte poziții dacă asta nu a fost să fie. Întreabă cam în cât timp ai putea primi un răspuns și verifică dacă toți candidații sunt sunați pentru feedback sau doar cei cărora li se face o ofertă. Verifică ce pași mai sunt de parcurs în recrutare .

Dacă te cunști ca fiind emotiv, neapărat fă practică în fața oglinzii. Urmărește nu numai ceea ce spui, dar și gesturile pe care le faci sub imperiul emoțiilor. Roagă pe cineva să simuleze cu tine cun interviu și să îți povetească ce gesturi faci, e posibil ca unele să fie interpretate ca gesturi ostile.

Găsirea unui loc de muncă este o muncă în sine, un full time job. Trebuie să investești timp în creearea unui CV care să te pună în evidență atât ca formatare cât și conținut, trebuie să îți faci timp pentru a-ți crea acel network profesional absolut necesar,  trebuie să îți clădești un profil online reprezentativ și care să te pună în valoare. Pe LinkedIn ai putea să aderi la grupuri profesionale pentru domeniul tău sau pentru ariile tale de interes, poți să împărtășești idei, articole, cărți care au legătură cu profesia ta, poți crea și promova un blog profesional, poți să intri pe radarul profesioniștilor care recrutează.

Nu uita să îți păstrezi încrederea, nimeni și nimic nu e perfect. Nu te îngrijora cu privire la orice detaliu, încearcă să te bucuri de proces, să lupți pentru a-ți îndeplini visul. Și dacă o companie nu e ceea ce te așteptai să fi, nu îți pierde speranța, ceea ce cauți se va ivi în calea ta.

Termenii utilizaţi în  prezentul document  pentru denumirea diverselor roluri se înţeleg atât la feminin, cât şi la masculin.

Protejeaza mediul inconjurator!-Gandeste-te la mediu inainte de a printa / Protect the enviroment! Are you sure you need to print this ?

Redu!Reutilizeaza!Recicleaza! / Reuse!Recover!Recycle!

PRINCIPIILE DUPA CARE NE GHIDAM:

– egalitatea de gen
– nediscriminare
– accesibilitate pentru persoane cu dizabilitati
– protectia mediului si a biodiversitatii
– imbunatatirea accesibilitatii utilizarii si calitatii – tehnologiilor informatiei si comunicatiilor

2020-02-04T10:26:53+00:00