Ce e de făcut când nu îți place locul tău de muncă

/, Consiliere in cariera, Gasirea unui loc de munca/Ce e de făcut când nu îți place locul tău de muncă

Ce e de făcut când nu îți place locul tău de muncă

 

Nu-mi place jobul meu.

Îl urăsc pe șefu!

Compania în care lucrez e îngrozitoare!

Urăsc domeniul ăsta!

Uneori auzi diverși colegi sau angajați din alte companii spunând lucrurile astea, alteori experimentezi pe propria piele aceste sentimente.

Mulți oameni trăiesc cu diverse emoții negative legate de munca lor. Unora le displac unele activități, alții nu se înțeleg cu colegii, pe unii îi stresează șeful, alții se simt frustrați din punct de vedere financiar. Să mergi la locul de muncă zi de zi și să îți displacă din străfundul ființei  tale ceea ce face e o mare provocare, dar să te plângi cu voce tare de chestiunile acestea te compromite profesional și vei avea de suferit dacă plângerile tale ajung la urechile nepotrivite.  Când suntem prinși într-un cerc vicios al frustrării, asta ne întunecă judecata și o situație neplăcută devine apocaliptică.

În cadrul proiectului nostru punem mare accent pe activitatea de informare și consiliere profesională astfel încât tranziția de la școală către viața profesională să o faceți cu dreptul. E foarte important să mergi cu plăcere la locul de muncă, doar ne petrecem aproape jumătate din viață activând profesional. Toți suntem mai performanți, mai eficienți, evoluăm atunci când facem ceva care ne face plăcere. În plus suntem fericiți și simțim cu adevărat satisfacție în legătură cu rezultatele muncii noastre, găsim resurse să învățăm, să devenim mai buni atunci când ni se potrivește ceea ce muncim.

Totuși se poate întâmpla ca așteptările să ne fie înșelate și poziția să nu ni se potrivească, șefii se pot schimba, atmosfera de lucru poate să ne facă să ne simțim inadecvați, clienții sunt foarte dificili sau poate programul este nepotrivit pentru tine ,  poate s-a schimbat organigrama și nu ai chimie cu noua echipa, sunt o mulțime de aspecte care pot fi diferite de cum ne-am imaginat, însă asta nu înseamnă că e în regulă să ne exteriorizăm în fața oricui apucăm. E ok să ne destănuim familiei sau celor apropiați, dar proliferarea de vorbe grele la adresa companiei, șefilor sau colegilor în alte medii (colegi, profesioniști din domeniu, social-media) nu face altceva decât să te descalifice profesional.  În mediile astea au acces și directorii, managerii și e posibil să nu apuci să îți plănuiești ieșirea pentru că o vor organiza alții pentru tine. Imaginează-ți penibilul situației dacă cel căruia i te plângi azi va deveni de mâine șeful tău! Alege cu atenție persoanele în fața cărora te destăinui.

Când simți că ceva nu e în regulă, că nu merge așa cum te așteptai, ia-ți o perioadă să analizezi lucrurile, e important să ai o perspectivă cât se poate de obiectivă, poate emoțiile negative își au sursa în altă parte.   Poate ai o perioadă dificilă acasă și asta îți afectează perspectiva asupra locului de muncă. Poate locul de muncă a devenit un pic mai solicitant  și ai lucruri multe de învățat iar asta generează disconfort, dar nu înseamnă că nu poți depăși cu brio această provocare. Nu e în regulă să rămâi într-o poziție care nu ți se potrivește pentru mai mult decât e necesar (până îți găsești alt loc de  muncă) pentru că asta generează stres și poate duce la burnout, dar nu e în regulă nici să dai bir cu fugiții de fiecare dată când dai de greu.

Iată câteva semne că îți displace cu adevărat jobul tău :

– când se termină weekend-ul ești foarte trist, iar starea asta tinde să devină ceva obișnuit și în zilele săptămânii – chiar și atunci când lucrezi la un job care îți face plăcere, zilele de luni sunt grele, dar când sentimentele pe care le încerci sunt profund negative, cel mai probabil jobul tău e problema

– au început să te doară toate –  ai insomnii, pofta ta de mâncare e fie inexistentă fie mănânci fără oprire, ai dureri de cap sau simți că te roade stomacul? Dacă acestor probleme fizice și se adaugă și tristețea menționată anterior, acestea sunt semne de depresie. Asta nu înseamnă automat că jobul e de vină, dacă nimic altceva în viața ta nu s-a schimbat, este posibil să fie din cauza locului de muncă

– când începe ziua de muncă, abia aștepți să se termine- nu zice nimeni că fiecare zi de muncă trebuie să fie o petrecere, dar trebuie să ai motive de entuziasm și plăcere când mergi la job, fie că munca ta pune un acopriș deasupra capului cuiva, fie că faci ceva ce alții nu știu să facă, fie că munca ta ajută pe cineva, poți găsi tot felul de chestiuni care să îți facă plăcere , să trezească în tine pasiunea. În lipsa lor, vei ajunge mai repede la burn out.

– nu te mai descurci așa bine ca pe vremuri la ceea ce faci – poate ai început să faci mici greșeli fie din neatenție, fie din neimplicare, poate nu mai ești așa conectat cu munca ta, deși cândva te simțeai ca fiind printre cei mai buni la ceea ce faci, atunci poate e cazul să cântărești cât de potrivit e poziția ta actuală pentru nevoile tale

– acasă sau cu prietenii petreci mult timp plângându-te de munca ta – oricui i se mai întâmplă să aibă oz i proastă și să se plângă celor apropiați pentru a se liniști, dar dacă asta face parte din rutina ta zilnică, nu e în regulă

– îți este greu să te concentrezi – să te concentrezi la ceea ce faci necesită energie, dar e nevoie de și mai multă energie când faci ceva ce iți displace. Ca atare energia ta limitată se va risipi imediat și vei da mai puțin randament

– viciile tale s-au cam înmulțit – mănânci pentru confort, ai devenit fan al țigărilor sau alcoolului și ai nevoie de ele ca să treacă ziua, nu ai chef de sport sau de mișcare – toate astea pot avea legătură cu faptul că nu ăți mai place ceea ce faci

– nu iți mai amintești când ai primit ultima mărire – banii nu aduc fericirea, dar avem nevoie de ei pentru a trăi – e adevărat că ne simțim apreciați și atunci când meritele noastre sunt recunoscute, dar aprecierea trebuie să vină, măcar din când în când, și pe plan financiar.

– nu mai ai timp și/sau energie pentru tine – când ceea ce faci nu iți place, asta iți consumă energia, așa că nu mai ai chef să faci ceea ce iți place, ești mereu obosit, simți că nu mai ai timp pentru tine și pentru familie , poate toate astea au legătură cu munca ta

– un job care iți face plăcere îți permite o mai bună delimitare a timpului profesional versus timp personal- atunci când nu mai reușești să atingi echilibrul și viața profesională te copleșește și când ești acasă și ar trebui să te deconectezi, atunci poate e timpul să cântărețti situația ți să faci o schimbare

-gândește-te dacă îți dorești  poziția șefului tău – dacă mâine cineva îți oferă poziția șefului tău , te-ar entuziasma oferta? (și nu doar financiar). Dacă poziția pe care o ocupă șeful tău nu e ceva la care aspiri, e timpul să evaluezi serios dacă merită să mai continui la acest loc de muncă. Dacă poziția ierarhic superioară nu e ceva ce te atrage, cel mai probabil ai șanse limitate de promovare și alții o vor obține , cee ce iți va crește nivelul de frustrare

– simți că stagnezi – toată viața trebuie să învățăm și să evoluăm- ne petrecem așa mult timp la muncă încât e imperios necesar pentru sănătatea noastră psihică să învățăm și să devenim mai buni, unii cercetători susțin chiar că acesta e secretul longevității. Dacă muncești mult, chiar peste program clădind bogăție pentru alții, dar tu nu îți adaugi valoare adăugată (învățând, crescând, acumulând ), atunci e cazul să reevaluezi poziția ta

-instinctul tău îți spune că ești în locul nepotrivit – schimbarea locului de muncă este o decizie grea și importantă, nu e o decizie de care ne lovim zi de zi. Bineîânțeles că putem face numeroase analize, putem sparge problema în mai multe situații mai mici, putem sitetiza, însă în final trebuie să îți asculți intuiția. Asta ne face diferiți de roboți, asta a făcut ca lumea să evolueze. Pentru că uneori intuiția ne spune să ne asumăm riscuri și nu poți câștiga dacă nu iți asumi riscuri.

Respiră profund, închide ochii , respiră din nou. Gândeșet-te exact ce te nemulțumește. Ce te îngrozește cel mai tare când te gândești la ziua de mâine la locul de muncă ? Poate te enervează gândul că te revezi cu șeful tău sau poate cee ce faci zi de zi ți se pare redundant sau poate domeniul ăsta ți se pare fără viitor. Sau poate suferi de burn out. Burnoutul se caracterizează prin epuizare, depersonalizare și ineficiență. Burnoutul nu se instalează brusc, semnele lui apar pe nesimțite, iar schimbarea locului de muncă îți va aduce cel mult o îmbunătățire temporară. Mai întâi află exact dacă e de vină jobul sau chiar suferi de burnout.

Presupunem că ai evaluat bine situația și ai concluzionat că într-adevăr, e o problemă în viața ta profesională. Ia în considerare care sunt problemele, poate există soluții mai puțin radicale decât a schimba jobul (pentru că uneori soluția asta nu este la îndemâna oricui , avem nevoie de acel venit și nu ne permitem să renunțăm la el).  Analizează ceea ce faci, poate există soluții la îndemână care iți permit să faci niște schimbări , mai ales dacă cândva ți-a plăcut locul tău de muncă. Dacă efortul nu funcționează, măcar ai încercat!

  • vorbește cu șeful tău de serviciu/departament/echipă – stabiliți împreună un plan de evoluție profesională pentru tine, cu obiective specifice ți etape ușor de urmărit – la final poți negocia o avansare, o mărire de salariu, o mișcare laterală în echipă sau transferul la altă echipă. Foarte muți angajați evită să vorbească cu superiorul lor și preferă să plece. De multe ori, pentru că nimeni nu îi spune, șeful tău nu știe ce te nemulțumește și nu poate lua măsuri să remedieze situația. Conversația asta e întotdeauna dificilă, dar șeful tău nu are puteri telepatice, așa că ajută-l să te ajute. De cele mai multe ori managementul este dispus să facă ajustări pentru a acomoda cerințele angajaților și e posibil să vină cu idei noi pentru a rezolva situațiile pe care le menționezi
  • fă o listă cu ceea ce te nemulțumește și apoi vezi ce ai putea face pentru a întoarce situația în favoarea ta- dă-ți timp pentru a face lista cât mai obiectivă și mai specifică – de exemplu gălăgie prea multă e foarte general, pe când biroul meu e lângă lift și toată ziua audit piuitul de la el e ceva foarte specific ce poate fi remediat punctual.
  • Gândește-te ce anume din ceea ce faci îți generează emoții negative apoi fă o listă cu ceea ce iți place să faci la locul de muncă actual – fă un plan și discută-l cu șeful tău, poate împreună reușiți să regândiți rolul tău astfel încât să iți ocupi o mai mare parte din timp făcând ceea ce îți place și mai puțin timp în activitățile care îți displac
  • vorbește și cu alți specialiști din domeniul tău – dacă e o perioadă în care ceea ce faci trece printr-o transformare profesională, cel mai probabil și alții trec prin ceea ce treci și tu și discutând cu ei ai putea afla noi metode de a trece mai ușor peste schimbări . Poți apela la colegi din companie sau la oameni din afara ei, orice relație profesională îți poate aduce beneficii pe termen scurt și lung
  • caută aspectele pozitive ale muncii tale- ok, poate ceea ce faci nu e chiar ceea ce visai, dar asigurarea medicală e de top și poți profita de un masaj inclus în abonament, sau poate compania ta acoperă abonamente la înot , întreabă și e posibil să afli că ai o mulțime de beneficii de care te poți bucura care ți-ar ridica moralul. Când faci un efort și îți schimbi gândurile și perspectiva, cumva parcă Universul începe să conspire pentru tine.
  • rămâi conectat cu munca ta- e dificil să iți iasă ceva dacă toată ziua stai pe social media sau citești știri- pentru a atinge radamente bune trebuie să petreci timpi rezonabili concentrându-te la ceea ce faci. Dacă ai timpi morți, nu îi irosi, fi proactiv și apucă-te de următorul proiect sau rafinează un proces. Asta iți va ține mintea în priză și e posibil să crești în ochii managementului. Când nu ne place ceea ce facem avem tendința să ne complacem în mediocritate, ceea ce nu face altceva decât să adauge la frustrările deja existente. Fă ce faci din dorința de a da ce e mai bun, dacă vrei să îți schimbi jobul , nu ai vrea ca noul angajator să sune la vechiul angajator și acesta să te califice drept mediocru. Măcar vei pune capul pe pernă știind că ai dat tot ce e mai bun.
  • organizează-ți locul de muncă – locul tău de muncă te inspiră- pune la vedere un citat inspirațional, fă curat, pune pe rama monitorului o față zâmbitoare, așează pe birou o ramă cu fotografia cuiva drag – transformă biroul într-un lopc în care îți face plăcere să vi
  • fă o listă cu lucrurile pentru care ești recunoscător – de la înghețata cu care firma face cinste în fiecare vineri la doamna care vinde flori la metrou și care iți zâmbește în fiecare zi în drum spre locul de muncă – dacă reușim să identificăm acele lucruri care ne aduc mulțumire în viață , reușim să depășim mai ușor neplăcerile
  • adu-ți aminte ce te-a făcut să te angajezi acolo prima oară – poate te-a atras programul flexibil, salariul, colegii, posibilitățile de a învăța și avansa. Verifică dacă ce te-a atras mai e valabil. Dacă nu mai e valabil, cât și cum s-au schimbat lucrurile? Dacă schimbările pot fi depășite, discută cu managementul, dacă nu, caută un nou loc de muncă

Dacă iți spui că nu e o viață rea, ci doar o zi proastă multe zile consecutiv, e posibil ca viața ta să nu fie așa bună precum îți imaginezi.

Te simți mizerabil?

Câștigi destui bani?

Ai un mentor de la care ai ce învăța?

Dacă ai răspuns da, nu și nu, e vremea să cauți un nou loc de muncă, viața e prea scurtă și cu siguranță sunt o multțime de oportunități care așteaptă să le explorezi.

Dacă ai cântărit toate opțiunile și nimic nu a funcționat , e vremea să îți pregătești plecarea. Nu genera conflicte și continuă să îți faci treaba. Pregătește-ți și actualizează-ți CV-ul. Reînoadă relațiile de comunicare cu referințele în cazul în care nu le-ai menținut. Dacă ai o rețea profesională, reia comunicarea cu aceștia și întreabă de pozițiile disponibile. Dacă poziția actuală te nemulțumește, poate e cazul să cântărești oportunitățile din alte domenii sau din domenii adiacente. Gândește-te bine ce ști să faci, ce poți să faci, ce îți place să faci. Dacă depinzi financiar de locul actual de muncă, ai grijă să păstrezi discreția căutării locului de muncă astfel încât să poți continua la locul actual de muncă până îl găsești pe următorul.

Nu te îngrijora dacă nu te mistuie o pasiune pentru ceva anume. Majoritatea oamenilor au pasiuni diverse și încearcă să o descopere pe cea mai mare. De multe ori rămânem cu mai multe pasiuni, nu doar una mare de tot și e ok așa. E suficient ca ceea ce faci să îți facă plăcere, nu e obligatoriu să fie marea ta pasiune. De multe ori făcând ceea ce ne place câștigăm și alte lucruri: respect, succes, prestigiu, bani, alte beneficii și toate acestea cumulate ne fac să ne simțim bine la sfârșitul zilei.

Păstrează un ton profesionit la interviuri, nu-ți vorbi compania actuală sau șefii de rău, orice lucru negativ pe care îl spui se poate reflecta asupra ta. Dacă ești întrebat de ce pleci de locul actual de muncă, alege să explici că îți dorești să evoluezi în carieră și opțiunile la actualul loc de muncă sunt limitate. Sau dacă ai preferințe specifice, poți spune că ești în căutarea unei poziții mai tehnice, mai aproape de casă, cu un program mai flexibil, etc.

De asemenea, încearcă să afli dacă la noua poziție nu te vei lovi de aceleași inconveniente care te-au făcut să părăsești și actuala poziție, nu vrei să schimbi de prea multe ori locul de muncă într-o perioadă scurtă de timp. Cercetarea noi poziții te va ajuta să nu faci aceeași greșeală de două ori. Vorbește cu oamenii din industrie, caută să vorbești cu oameni din compania pe care o țintești, vezi care este sistemul de apreciere  al angajaților, interesează-te care sunt beneficiile, care sunt cerințele și care sunt părțile mai puțin bune ale lucrului în acea companie. Află dacă ai nevoie de calificări sau abilități suplimentare și investește timp și efort în a le dezvolta pentru a-ți crește șansele de reușită. Dacă o perioadă de voluntariat ți-ar crește șansele, profită și apucă-te de treabă, e posibil ca timpul investit oferind ceva comunității să te ajute să obți jobul dorit, dar te va ajuta ăi să oferi ceva comunității și să îți dezvolți noi abilități care îți vor folosi pe termen lung.

Când ai găsit un nou loc de muncă, lasă loc de bună ziua la vechiul angajator. S-ar putea ca mai târziu să revi în companie, să ai nevoie de o referință, să ai nevoie de ei ca și furnizor sau client. Diplomația este cheie și mai bine păstrează comentariile negative pentru tine. Păstrează o relație profesională cu cei care ți-au fost colegi, cu managementul, împrăștie emoțiile negative, gata , ți-ai găsit alt loc de muncă, situația negativă a fost depășită, nu are sens să lași în urma ta tensiune. Scrie o demisie respectuoasă sau și mai bine discută cu superiorii tăi. Scrie un email de rămas bun colegilor și mulțumește-le că au fost alături de tine, arată-ți aprecierea, niciodată nu ști unde vor ajunge colegii tăi și în ce postură îi vei reîntâlni.

Cântărește orice decizie legată de carieră și ia o decizie informată. Ai nevoie de o opinie din exterior? Poți apela la un prieten, la un  profesionist în domeniul tău sau la consilierea în carieră pentru a face următorul pas în cunoștință de cauză. Nu te pripi, încearcă să faci lucrurile să meargă, dar nu îți prelungi agonia într-o poziție care te face în mod real nefericit.

Termenii utilizaţi în prezenta/ prezentul document pentru denumirea diverselor roluri se înţeleg atât la feminin, cât şi la masculin.

Protejeaza mediul inconjurator!-Gandeste-te la mediu inainte de a printa . / Protect the enviroment! Are you sure you need to print this  ?

Redu!Reutilizeaza!Recicleaza! / Reuse!Recover!Recycle!

PRINCIPIILE DUPA CARE NE GHIDAM:

– egalitatea de gen
– nediscriminare
– accesibilitate pentru persoane cu dizabilitati
– protectia mediului si a biodiversitatii
– imbunatatirea accesibilitatii utilizarii si calitatii – tehnologiilor informatiei si comunicatiilor

2019-07-29T15:49:32+00:00